විද්‍යාවේ දර්ශනය – කෙටි හැදින්වීමක්

“විද්‍යාව” යනු කුමක්ද? බැලූ බැල්මට මෙය සරල ප්‍රශ්නයකි. පාසල් වල සහ විශ්ව විද්‍යාල වල උගන්වනු ලබන භෞතික විද්‍යාව, රසායන විද්‍යාව, ජීව විද්‍යාව වැනි “විෂයන්” වනාහී “විද්‍යාවන්” බවත් සංගීතය, චිත්‍ර කලාව, ආගම වැනි “විෂයන්” වනාහී “විද්‍යාවන් ලෙස නොගැනෙන විෂයන්” බවත් බොහෝ දෙනෙකු හට පැහැදිලි ය. එබැවින්, විද්‍යාව යනු භෞතික විද්‍යාව, රසායන විද්‍යාව, ජීව විද්‍යාව යනාදී “විෂයන්” ලෙස යමෙකුට සරලව අර්ථ දැක්විය හැකි ය. නමුත්, දාර්ශනික මට්ටමෙන් ගත් කළ මෙකී සරල අර්ථ දැක්වීම වනාහී ප්‍රමාණවත් විවරණයක් නො වේ. මන්දයත්, “විද්‍යාව” යන වචනය දාර්ශනික විවරණයකට ලක් කිරීමේ දී, අප විසින් බලාපොරොත්තු වන්නේ සමාන්‍යයෙන් “විද්‍යාවන්” ලෙස සළකණු ලබන “විෂයන්” ලයිස්තුවක් පමණක් නොව සියලු විද්‍යා විෂයන්ට පොදු වූ ගුණාංග ලයිස්තුවක් බැවිනි.

ඉදින්, සෑම විද්‍යා විෂයකටම පොදු වූ ගුණාංග මොනවාද? මෙම ප්‍රශ්නයට පිළිතුරක් ලෙස, “සෑම විද්‍යා විෂයක් මගින්ම අප ජීවත් වන විශ්වයේ ස්වභාවය හා හැසිරීම පිළිබදව කරුණු අනාවරණය කරගැනීමට උත්සහ කරයි” යනුවෙන් යමෙකුට තර්ක කළ හැකි ය. එමෙන්ම, විද්‍යාව මගින් අනාගතය පිළිබද යම් යම් අනාවැකි පළකිරීමක් සිදුකරන බවට ද යමෙකුට ප්‍රකාශ කළ හැක. උදාහරණයක් ලෙස, විද්‍යාව තුලින් රත් කරන ලද ලෝහ වල හැසිරීම, හංසයින්ගේ ස්වභාවය සහ හෙට දිනයේ කාලගුණය විස්තර කිරීම දැක්විය හැකි ය. නමුත්, විශ්වයේ ඇති නොයෙකුත් දෑ වල ස්වභාවය සහ හැසිරීමේ රටාවන් හෙලිදරව් කරගැනීමට උත්සහ කරන්නේ විද්‍යා විෂයන් පමණක් නො වේ. ආගම් මගින් ද, මාක්ස්වාදය වැනි දාර්ශනික ස්ථාවරයන් මගින් ද, මානව සමාජය, ස්වභාවික පරිසරය වැනි නානාවිධ දෑ වල ස්වභාවය හා හැසිරීම පිළිබද පැහැදිලි කිරීමට උත්සහ දරා තිබේ. එනමුත්, අප විසින් ආගම් හා මාක්ස්වාදය වැනි දාර්ශනික ස්ථාවරයන් “විද්‍යාවන්” ලෙස සළකණු නොලැබේ. එමෙන්ම, ජෝතිශ්‍ය මගින් අනාගතය ගැන අනාවැකි පළකිරීම සිදුකරනු ලැබුව ද සාමාන්‍යයෙන් අප ජෝතිශ්‍ය වනාහී “විද්‍යාවක්” යැයි සළකණු නොලැබේ. මින් පැහැදිලි වන්නේ, “පරිසරයේ ස්වභාවය මෙන්ම හැසිරීම විස්තර කිරීමේ හා අනාගතය පිළිබද අනාවැකි පළකිරීමේ උත්සහයක්” හැටියට “විද්‍යාව” යන වචනය අර්ථදැක්වීම සතුටුදායක නොවන බවයි.

පර්යේෂණ කිරීම වනාහී විද්‍යා විෂයන්ට ආවේණික දෙයක් යැයි ද, එබැවින්, පර්යේෂණය යනු විද්‍යා විෂයන් විද්‍යාවන් නොවන විෂයන්ගෙන් වෙන්කෙරෙන සාධකයක් යැයි ද ඇතැමෙකුට තර්ක කළ හැක. එනමුත්, අප විසින් අවධානය යොමු කළ යුතු කාරණය වනුයේ බොහෝ විද්‍යා විෂයන් වල පර්යේෂණ තිබුණ ද සෑම විද්‍යා විෂයකම පර්යේෂණ කිරීම සිදු නොවන බවයි. උදාහරණයක් ලෙස, තාරකා විද්‍යාඥයින්ට ඈත අහසේ තරු එහාමෙහා කරමින් එම තරු සමග පර්යේෂණ කිරීම ප්‍රායෝගිකව සිදු කළ නොහැක. එම නිසා, තාරකා විද්‍යාඥයින්ට නානාවිධ න්‍යායන් ව්‍යුත්පන්න කරගැනීම පිණිස නිරීක්ෂණයන් මත පමණක් යැපීමට සිදු වේ.

නානාප්‍රකාර න්‍යායන් ඉදිරිපත් කිරීම ද විද්‍යාවේ දක්නට ලැබෙන විශේෂ ලක්ෂණයකි. මීට පෙර ලිපියක ද සදහන් කළ පරිදි, “අහවල් හංසයා සුදු පාටය” යනුවෙන් තනි හංසයෙකුගේ ස්වභාවය විස්තර කිරීමට සීමා නොවී සියලුම හංසයින්ට පොදු වූ සත්‍යතාවන් සොයාගැනීම විද්‍යාව විසින් අරමුණු කර ගනී. විද්‍යාඥයින් විසින් සිය නිරීක්ෂණයන් යම්කිසි න්‍යායක් ඇසුරෙන් පැහැදිලි කිරීමට සෑමවිටම උත්සහ ගනී. මෙලෙස, න්‍යායන් ව්‍යුත්පන්න කරගැනීම සෑමවිටම ලේසි නැත. විද්‍යාවේ දර්ශනය යන විෂය පථයෙන් මූලික වශයෙන්ම කරනුයේ පර්යේෂණ කිරීම, නිරීක්ෂණ සිදු කිරීම හා න්‍යායන් ව්‍යුත්පන්න කරගැනීම වැනි ක්‍රියාවන් අපට බාහිර පරිසරයේ ස්වභාවය හා හැසිරීම දැනගනු වස් කෙතරම් ඉවහල් වී ඇද්දැයි මැන බැලීම ය.

ලිව්වේ – කුමාර සංකල්ප

Advertisements
This entry was posted in දර්ශනය, විද්‍යාවේ දර්ශනය, Sinhala and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to විද්‍යාවේ දර්ශනය – කෙටි හැදින්වීමක්

පාඨක ප්‍රතිචාර...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s