පාරභෞතික ද්වෛතවාදය, විඤ්ඤාණවාදය හා භෞතිකවාදය

ගස් වනාහී විඤ්ඤාණයක් සහිත සවිඤ්ඤාණක වස්තූන් ද? ශුක්‍රාණුවට විඤ්ඤාණයක් තිබේ ද? යුක්තාණුව සවිඤ්ඤාණක ද? කලලයක් තුළ විඤ්ඤාණය හටගන්නේ සංසේචනය වූ අවස්ථාවේදීම ද? නැතිනම්, මාස තුනේදී ද? එසේත් නැතිනම්, මාස පහේදී ද? යනාදී වශයෙන් විඤ්ඤාණයේ “අගමුල” සෙවීමට මූණුපොතේ සිටින අප සහෘදයන් අතුරින් ඇතැමුන් උත්සහ කරනු දක්නට ලැබිණි. “විඤ්ඤාණය” යන මාතෘකව ඔස්සේ කිසියම් සටහනක් තබන්නනට පාදක වූයේ එම නිරීක්ෂණය යි.

සිංහල භාෂාවේ එන “විඤ්ඤාණය” යන වචනය නානාවිධ සන්දර්භයන් තුළ නානාවිධ අර්ථයන්ගෙන් යෙදෙන බව පැහැදිලි ය. එමෙන්ම, විවිධ දාර්ශනික හා ආගමික ගුරුකුලයන් තුළ “විඤ්ඤාණය” යන වදන එකිනෙකට වෙනස් – ඇතැම් විට – එකිනෙකට පරස්පර – අර්ථයන් සන්නිවේදනය කිරීමට භාවිත කර තිබෙණු දැකිය හැක‍. කෙසේනමුත්, මෙම ලිපිය තුළ, “විඤ්ඤාණය” යන වචනය ඉංග්‍රීසි භාෂාවේ ඇති “consciousness” යන වචනයට සමාන අර්ථයකින් යෙදෙන බව කිව යුතු ය.

“මනස” යනු “විඤ්ඤාණය” යන සංකල්පය ළගින් යන සංකල්පයකි. එසේවුවද, මෙම ලිපිය තුළ “මනස” හා “විඤ්ඤාණය” යන වචනයන් බොහෝදුරට සමාන අර්ථයෙන් යොදා ඇති බව කිව යුතු ය. එබැවින්, “මනස” හා “විඤ්ඤාණය” යන වචන වල අර්ථයන්ගේ ඇති සියුම් වෙනස්කම් පිළිබද කලබල වන්නන්ව මෙම සටහනින් ආමන්ත්‍රණය නොකරන බවද කිව යුතු ය.

විඤ්ඤාණය හා එහි ස්වභාවය පිළිබදව වන දාර්ශනික හා ජීව විද්‍යාත්මක ගැටලු අතීතයේ සිටම ගැඹුරින් සාකච්ඡාවට ලක් වූ බව පෙනේ. මේ මාතෘකාව පිළිබදව විවිධ පුද්ගලයින් විසින් ඉදිරිපත් කර ඇති න්‍යායන් හා අදහස් සංඛ්‍යාව අපමණ ය. අපට එකී න්‍යායන් මූලික වශයෙන්ම කාණ්ඩ තුනකට බෙදා වෙන් කළ හැකි ය. එනම්, පාරභෞතික ද්වෛතවාදී න්‍යායන් (metaphysical dualist theories), විඤ්ඤාණවාදී න්‍යායන් (idealist theories) හා භෞතිකවාදී න්‍යායන් (physicalist theories) යනුවෙනි.

පාරභෞතික ද්වෛතවාදී න්‍යායන් තුළින් විශ්වය තුළ “භෞතික දේවල්” හා “මානසික දේවල්” යනුවෙන් දෙවර්ගයක “දේවල්” ඇති බව පවසයි. මෙම ස්ථාවරය මිනිසා පිළිබද බොහෝ දෙනා තුළ ඇති ප්‍රතිභානයන් සමගින් එකග වේ. මේ අනුව, අපට අභෞතික සිතක්/ මනසක්/ විඤ්ඤාණයක් සහ භෞතික ශරීරයක් ඇත. එමෙන්ම, පාරභෞතික ද්වෛතවාදය අනුව, විශ්වය තුළ ඇති භෞතික හා මානසික දේවල් එකිනෙක හා අන්තර්ක්‍රියා කරයි. 1596 වර්ෂයේ ප්‍රංශයේ උපන් දාර්ශනිකයෙකු වූ රෙනෙ ඩෙකාට් විසින් මෙකී පාරභෞතික ද්වෛතවාදය උදෙසා තර්කයන් ඉදිරිපත් කළේ ය.

විඤ්ඤාණවාදී න්‍යායන්ට අනුව, විශ්වය තුළ ඇත්තේ “මානසික දේවල්” පමණි. එදිනෙදා ජීවිතයේ දී අපට දක්නට ලැබෙන ගල්, කදු, තණකොල වැනි “භෞතික වස්තූන්” වනාහී මනසේ නිර්මාණයන් බව මෙකී විඤ්ඤාණවාදී ලෝකදැක්මන් තුළින් ප්‍රකාශ කර සිටී. George Berkeley වනාහී විඤ්ඤාණවාදී ලෝකදැක්මක් දැරූ දාර්ශනිකයෙකි. එමෙන්ම, හින්දු ආගමේ ඇතැම් අනුවාදයන් වලද විඤ්ඤාණවාදී අදහස් අන්තර්ගතය.

විඤ්ඤාණය යන මාතෘකාව සැළකූ විට, බොහෝ නිරාගමිකයන් භෞතිකවාදී න්‍යායන් සිය ලෝකදැක්ම තුළට ඇතුලත් කරගැනීමට වැඩි නැඹුරුතාවයක් දක්වයි. භෞතිකවාදයට අනුව විශ්වයේ ඇත්තේ “භෞතික දේවල්” පමණි. සිත, මනස හෝ විඤ්ඤාණය යනුවෙන් හදුන්වනු ලබන “අභෞතික දෙයක්” මිනිසා තුළ නොමැති බව භෞතිකවාදයෙන් ප්‍රකාශ කර සිටී. මොළය තුල ඇති විවිධ සංඝටක හා මොළයේ සිදුවන නානාවිධ සිදුවීම් අනුසාරයෙන් අපගේ මානසික ජීවිතය පැහැදිලි කළ හැකි බව භෞතිකවාදීන් කියා සිටී.

මේ වනාහී “විඤ්ඤාණය” පිළිබදව දාර්ශනිකයන් අතර ඇති විවිධ මතවාදයන්ය. මෙම මතවාදයන් අතුරින් නිවැරදි මතවාදය කුමක්ද යන ප්‍රශ්නය මේ කෙටි ලිපිය තුළින් යම් විමසීමකට භාජනය කිරීමට මම උත්සුක නොවෙමි. නමුත්, ඉදිරි ලිපි වලින් ඒ පිළිබද සාකාච්ඡා කිරීමට බලාපොරොත්තු වෙමි.

ලිව්වේ – රිටිගල ජයසේන, කුමාර සංකල්ප

Advertisements
This entry was posted in දර්ශනය, Sinhala and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to පාරභෞතික ද්වෛතවාදය, විඤ්ඤාණවාදය හා භෞතිකවාදය

  1. වටිනා සංවාදයකට මග පෙන්වන ඇරඹුමකි.

    Like

පාඨක ප්‍රතිචාර...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s